Ik heb ze vandaag aan de lijn gehad, zogenaamd van Microsoft. Het klinkt als een of ander callcenter uit India/Thailand waar ze Engels proberen te spreken. Ze zijn niet al te best te verstaan, en het was er vrij druk. Ik heb ze een tijd aan de lijn gehouden om te kijken wat ze van plan waren. Ze laten je wat opdrachten invoeren in je computer zodat je wat fout meldingen ziet van Windows. Dit om te bewijzen dat je een virus hebt en dat er hackers in je computer zitten. Daarna geven ze je instructies om Teamviewer te downloaden en te installeren via www.teamviewer.com Met deze software nemen ze de muis en toetsenbord over en kijken ze mee met je beeldscherm. Ze vragen je als je nog meer computers hebt of tablets en als je wel eens internetbankiert met deze computer Vervolgens melden ze dat Microsoft garantie geeft op je pc en dat je recht heb op beveiligingsoftware. Microsoft stort het geld hiervoor op je rekening zodat je het zelf kan kopen. Ze gaan naar Google Translate en typen alle tekst in in het Engels en vertalen het naar Nederlands zodat de instructies kan lezen. Ze vragen daarna om je naam, adres en welke bank je gebruikt. Ten slotte loggen ze in op een 'beveiligde' omgeving zodat je kan inloggen op de website van je bank. Dit zodat Microsoft het geld kan overmaken voor de aanschaf van antivirus software. Deze 'beveiligde' omgeving is een Teamviewer sessie vanaf je eigen computer naar de computer van de beller. Ze wilde dat ik mijn IBAN ging invullen op https://bankieren.rabobank.nl/omgevingskeuze/ Ik heb gezegd dat ik mijn IBAN niet uit mijn hoofd wist en dat ik deze even moest zoeken. De telefoon heb ik opzij gelegd en ik ben verder gegaan met m'n werk. Na 15 minuten wachten heeft de meneer het opgegeven en de verbinding verbroken. Ik heb 3 verschillende personen aan de lijn gehad tijdens het hele process. De gebruikte telefoonnummers zijn 0812963281 en 0134638896.