Naar aanleiding van deze telefoontjes heb ik contact met KPN gezocht. Van hen kreeg ik onderstaande reactie: Geachte heer, De door u als ongewenst ervaren oproepen zijn afkomstig van een callcenter. Callcenters maken vaak gebruik van een zogenoemde belcomputer: een apparaat dat willekeurige cijfers combineert tot een telefoonnummer. Zodra beantwoording plaatsvindt wordt een operator ingeschakeld, zonder dat deze overigens weet of het een 'openbaar' telefoonnummer betreft of een 'telefoonnummer met beperkte bekendheid'. De belcomputer kan de oproep vroegtijdig afbreken. Bij u gaat de telefoon wel over, maar wanneer u de oproep beantwoordt hoort u niets en wordt de verbinding direct daarna automatisch verbroken. Vervolgens probeert de belcomputer opnieuw een verbinding met uw nummer tot stand te brengen en dit gaat net zo lang door tot er een geslaagde oproep tot stand is gebracht. Het is daarom raadzaam om anonieme oproepen wel te beantwoorden, zodat u bij een geslaagde verbinding het verzoek kunt doen om uw nummer uit te schrijven voor telefonische marketing. Indien u niet meer gebeld wilt worden door marktonderzoekbureaus kunt u zich inschrijven bij www.onderzoekfilter.nl. Het Bel Me Niet Register voorkomt dat bedrijven uw telefoonnummer en/of adresgegevens gebruiken of verstrekken voor direct marketing. Mogelijkheden om uw nummer hier te laten registreren: -via de website: https://www.bel-me-niet.nl/ -via een betaald telefoonnummer 0900-6661000 (15 eurocent per minuut) -via post op Postbus 906, 1000 AX te Amsterdam. Uw inschrijving zal na 6 weken doorgevoerd zijn in de bestanden van de bedrijven. Heeft u zich ingeschreven en wordt u desondanks toch gebeld, dan kunt u een klacht indienen bij ACM (www.acm.nl) of Consuwijzer (088-0707070). Er is één uitzondering: bedrijven of organisaties van wie u klant bent (geweest) mogen u nog bellen voor een vergelijkbaar product of dienst, ongeacht een inschrijving in het Bel-me-niet Register.